lördag 2 oktober 2010

Intervju med Blackout Dance Crew

När och vart startade ni Blackout?
Blackout startades sommaren 2009 efter att vi splittrat upp med en tidigare dangrupp (Zumbas) då alla hade olika mål och prioriteringar gällande dansen. Vi tre (Binta, Vendela och Mathilde) var de som verkligen ville satsa på dansen och göra detta på heltid, så vi bestämde oss då för att starta upp på nytt och satsa hårt.

egentligen kan man inte ge något exakt datum eller år då vi började dansa just Dancehall då det är olika för oss alla men för mig (Binta) så började det redan som liten då min mamma och pappa enbart lyssnade på reggae och dancehall och min mamma dansade en hel del själv. Men det är under senare år som vi verkligen gått in för just dancehall och velat utvecka oss själva, så man kan säga 3 år ,
men endast 1 år till 100% och seriöst!
Vad tycker ni om svenska Reggae/Dancehall scenen?
u äldre jag har blivit så har jag också insett att inte alls många lyssnar på det om man jämför med andra musik genrer...
i sverige
men jag tycker att den är bra, inte alls så stor som jag önskar att den var men det funkar, folk börjar licksom att förstå mer och mer och det är kul att man verkligen kan se hur det har vuxit!
Vem eller vilka har inspirerat er för dansen?

Jag måste ju säga att det är min mamma som inspirerat mig till 90% och alltid pushat och stöttat mig när det gäller min danskarriär som DHQ (dancehall queen) vilket är något jag verkligen vill satsa på, utveckla och fortsätta med så länge som det går. Men jag tror att Shisha är en utav de dansare som inspirerat hela gruppen för ett par år sedan att verkligen gå in i DHQ style till 100%
Vad kommer först Reggae eller Dancehall för er?
Dancehall måste vi säga eftersom det är det vi gör men vi lyssnar mycket på Reggae.
Vad gör ni idag och hur ser framtiden ut?
Idag jobbar Jag (binta) och vendela som danslärare söndag- torsdag i både Uppsala och stockholm och Mathilde planerar och förbereder Blackouts kommande shower och resor nu under hösten tillsammans med Fatou (manager). vendela har även en dansgrupp som heter Revolution och Binta har sina elever i dansgruppen ReBouND.

Vi kommer att resa en hel del i slutet utav 2010 och början utav 2011 tillsammans med Blackout då vi kommer att jobba med dansen utomlands i olika länder och platser så som Jamaica, Gambia, New york, L.A, Finland och Italien och sen på olika orter runt om i Sverige.
Hur tror ni att ni kommer lyckas i Jamaica med tanke på att det finns typ dansare i varje hörn i den ön?
Självklart är det något vi har tänk på och att vi inte är på samma nivå som de dansare där borta. Men vi åker dit för att göra våra två inbokade jobb och sedan så får vi se vart det
leder.
Men man hoppas självklart på att det leder till något bra och kanske att andra dörrar öppnar sig!
Ja jag tror alla dessa resor kommer att ge oss en hel del erfarenheter och det är först och främst för dansen vi åker, sen är det alltid kul att se nya platser och få lite semester med.
Några Big ups till folket här ute?
Vi vill hälsa till ReBouND, Revolution och alla andra underbara elever som ger oss dansglädje varje dag. En hälsning till Mamma fatou för all inspiration och hjälp med allt jobb bakom våra shower och big ups till ALLA dancehall dansare, daancehall/reggae älskare, Advance och DJ Patuu!!
Big up to DANJAAAAAAAAAAAAH and Concrete Steppaz

Dagens låt är och vad händer idag : Unda yuh skirt - Mavado och idag ska jag förbi K2 för att supporta Twang System, sen mot fasching

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar