onsdag 20 oktober 2010

Ny intervju med Bow Down Ent!

Nu undrar säkert många vart och hur ni startade dans gruppen Bow down?Svar: Gruppen startades upp för cirka 10 år sen av systrarna Julie och Janet. Historien varför gruppen startades var för att systrarna inte hade råd att börja i någon dansskola därför valde dem att starta en ny dansgrupp, för att dem ville inte förlora något som dem älskade på grund av att dem inte hade råd att gå i dansskola.
Gruppen döptes till Bowdown som bestod av 16 stycken men tappade medlemmar på vägen och nya tillkom. De medlemmar som lever kvar i gruppen idag är dansare som vill satsa på dansen som en livsstil.
Idag innehåller gruppen fem stycken professionella dansare, Julie, Janet, Labi, Benjamin Anderberg och Benjamin Tagoe.
Vad står namnet för?Deras koppling till namnet var bow som på engelska betyder buga och down som betyder ner, så deras sammankopplade tolkning till namnet var ”bugar för oss”.

I år fick du Julie titeln som Dancehall Queen of Sweden hur känns det? och det var första officiella tävlingen som kom in sweden kmr du ställa upp nästa år också?Svar: Det känns inte mer än rätt för har alltid ”krigat” för att kalla mig the Dancehall queen. Träningen som låg bakom hela tävlingen va tuff med träning i 4 timmar varje dag, men jag älskade det!

Jag kommer alltid tävla för min titel, träna upp mig för varje år och leverera stort varje gång jag går upp på scenen. Jag uppskattar att tävla men gör det för att jag älskar att dansa och för att det är skoj inte för att enbart tänka på att vinna eller tävla, hoppas andra också tänker så. ”Allt handlar inte om att vinna man ska ha roligt också!”

Hur ser det ut i dagsläget för Bow Down och vad har ni för Planer för framtiden?Svar: Vi har just öppnat dansskola BOWDOWN DANCE ACADEMY som vi tänker satsa hårt på och hoppas att denna ska nå ut till personer runt om som vill testa på något nytt och för dem som älskar att dansa.
I framtiden vill vi bygga ut BOWDOWN DANCE ACADEMY så att vi kan få möjligheten till fler medlemmar och ta det till nästa nivå. För just nu så är det begränsat till hur många medlemmar vi kan ha, eftersom lokaler måste efterfrågas om vi ska öka antalet medlemmar.

Förutom dancehall brukar ni dansa andra stilar stämmer det?Ja, det stämmer. I början av BowDowns karriär var passionen till streetdans och HipHop stor men har idag utvecklats mycket till dancehall. Men vi kör en blandning av dancehall, HipHop, house, krump och street. Detta för att kombinationen blir bäst och man utvecklas på många olika sätt, både som person och som dansare.

vad kommer först Reggae elle Dancehall?Reggae kommer först för det är något jag är uppvuxen med och har alltid lyssnat på det. Genom att ha lyssnat på reggae har det utvecklats till dancehall med artisterna som till exempel Beenie Man och Sean Paul. På det sättet fastnade jag för dancehall och älskar att dansa till det. Idag lyssnar jag gärna på reggae hemma men när det ska gå ut och festas och dansas blir det oftast dancehall som ligger först på listan.

Hur länge har ni dansat Dancehall?Bowdown entertainment har dansat dancehall i cirka 3 år.

Vad tycker ni om den svenska Reggae/Dancehall scenen?Jag tycker väldigt mycket om den svenska reggae/dancehall scenen men jag tycker att man ska hylla och involvera mer dem svenska dancehall queenens genom att de ska få chansen att utnyttja scenen och få vissa upp vad sverige har för talanger inom dans med dancehall.

Vad gör du förutom dans?Just nu tar min dans mycket av min tid eftersom jag precis har startat upp danskola genom organisationen HelaMalmö och studieförbundet. Jag jobbar därför heltid med dansen och det gör att jag inte hinner göra så mycket än dansen. När jag inte har lektionen i dansskolan så sitter jag antingen på kontoret eller så har vi i sammarbete med HelaMalmö att gå runt i olika skolor i Malmö för att få ungdomarna och barnen en bättre kontakt med aktiviteter efter skolan.
Just nu är jag mycket i kontakt med skolor där jag arbetar som projektledare för att undervisa barnen och ungdomarna med dans och dem ska få chansen att dansa i Bowdown dance academy.
Om jag har tid över så umgås jag göra med min familj och mina vänner.

Några speciella Big ups du/ni vill ge till folket?Enough Dance Crew, Melpo, Mike Yangstar Dynesius, Bowdown entertainment, Mad English

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar