onsdag 17 november 2010

Intervju Med Enough Dance Crew!

När och var börjar ni dansa dancehall?Vi började dansa för Melpo mellan 2004-2006 i Solna (vi började dansa olika år).

Förutom dancehall dansar ni något annat?När vi började dansa dancehall så körde vi även new style/hip hop. Med tiden dansade vi också house och även balett.
Steph: Började dansa Nigeriansk Kulturell dans samt balett i ung ålder, har alltid haft stort intresse för dans då mamma dansar… Med tiden - då man offrat 7år av tennis för dans - så har man lyckats att testa allting (bortsett från det som står ovan). Modernt, jazz, street, show, u name it! Men Dancehall ÄR det jag brinner för, behöver inget annat…
JacQie: Det var ungefär samma sak för mig, mamma och pappa dansade så intresset har alltid funnits där. Så jag skrotade min 9åriga handbollskarriär ;) för Dancehallen. Jag har provat på många andra stilar, speciellt då jag och Steph gick en dansutbildning, men fastnade inte för något annat förrän jag testade Vouging (posing, runways osv). Fastnade nog för det för att de, tro de eller ej, påminner mig mycket om dancehall… ”Underdogkultur”, de handlar lika mycket om fashion och persona som dansen i sig och viktigast av allt man ska och får inte skämmas för något!! Det är så all up in your face, jag älskar det. Men DANCEHALL är det jag lever för, straight!
Alex: Nope, inte längre, dancehall is ENOUGH : ) Men som tjejerna kastat sina sportmedaljer, kastade jag min gymnastik och min ryttarkarriär HAHA waowh! ;)

Varför valde ni just dancehall?Man kan säga att Dancehall valde oss. Som vi nämnde nyss så har vi kunskaper i andra stilar också men det är inte bara dansen utan också allt runtom dancehall som också lockar – kulturen, musiken och Jamaica. Love at first sight!

Vad är eran relation till kulturen och musiken?JacQie: ÄÄEJ, nee, jag pallar inte skriva en bok :D
Musiken är en del av kulturen och kulturen betyder ALLT. Det handlar om festerna, huvudstaden Kingston, dansarna, selectas etc. Vi har blivit en del utav den, även här i Sverige. Inte att vi lever där den föddes men vi har vetskap, viss förståelse och kärlek för den som vi värderar högt. Och vi tar den dit vi går, om det så är här hemma i Sverige. Det är också därför vi undervisar, går ut och dansar, uppträder och föreläser om kulturen, för det är så viktigt att den sprids på rätt sätt!!!
Steph: Jag har ingen relation till musiken sådär riktigt, det är bara mitt ”beteende” eller ska man säga humör som knyts till musiken... (JacQie och Alex fattade inte heller riktig vad hon menade med det där).
JacQie och Alex: Det är vi som är dancehall musik nördarna, check out our iPods!

Tycker ni att scenen i Sverige är bra inom reggae/dancehall?Scenen är bra, men den kan bli mycket bättre och större. Intresset är stort men vetskapen har brister. Många vet inte vad som finns att få/ta reda på och nöjer sig med det som serveras till dem via media och vet mest om den kommersiella sidan.
Möjligheterna för folk som vill sprida och utveckla scenen är inte heller dem bästa. I Sverige har tyvärr scenen fått lite utav en negativ stämpel och på så sätt har reggae/dancehall hamnat lite i utkanten. Bråk, droger, sex – det finns överallt, kolla ”vårt” Stureplan. Så sluta associera det till dancehall & reggae.
Vill ge cred till dem som försöker göra scenen större med rätt anledningar och med kärlek och respekt för kulturen!

Vad kommer först, dancehall eller reggae?Reggaen kom först & tack vare den har vi dancehall. Vi uppskattar både och, men dancehall is what we love and what we do.

Hur ser planerna ut för framtiden och vad gör ni nu?Just nu växer vi, bokstavligen! : ) Vilket ha gjort att vi fokuserar på mycket annat som vi inte hunnit göra tidigare och göra oss med tillgängliga för omvärlden… Vi lägger också ner mer tid på undervisningen, eleverna och vi ska inom några veckor ha en föreläsning om dancehall (som vi alltid har minst 2 ggr per år).
Nya rutinresor är bokade. Planerna ser ljusa ut då vi har börjat prioritera annat för att utvecklats. Stora shower under construction.
Alex: Time will tell…
JacQie:.. You nozy moddah fuckers :D

Vilka är er inspirationskälla och varför började ni dansa dancehall?
Vi började dansa dancehall utav olika anledningar. Alex började av en slump och hon hängde på sina kompisar som redan dansade och blev kär eftersom hon redan gillade musiken. Steph dansade redan men på sitt egna sätt lite här o var och blev tipsad av en polare att ta dancehallklasser. JacQie började lyssna på dancehallmusik och ville dansa till den, såg Melpos elever uppträda, tog reda på vart dem körde, tog en klass och sen var hon hooked.

Vi har inspireras av allt som har med dancehall att göra!
Alex: Jamaica är den största inspirationskällan (punkt). JacQie nickar och håller med!
Egentligen allt som har med dancehall att göra, höra nya låtar, musiken i sig, se eleverna lära sig, dansklipp, listan goes ooooon and oooooon.
Steph: Kämparglöden som dansarna och alla inom kulturen har, att vilja komma ut i världen och visa här är vi, det inspirerar mig till hundratio procent. Samt den negativa stämpeln.
JacQie: Jag håller med ALLT som tjejerna sagt! Och en av de största orsakerna som driver mig till att fortsätta är just den negativa stämpel, det är sjukt viktigt att visa vad dancehallkulturen (som jag ÄLSKAR) har att erbjuda. Det är också därför det är så viktigt att jag upplever den från rötterna och åker dit den först skapades!
Så som andra läser skvallertidningar, bryr sig om vad ”Brangelina” har för sig eller är besatta av människors bloggar, så är jag när det kommer till Dancehall.

Ni var i Jamaica förra året, hur var det och åker ni dit i år igen?
Det var helt underbart förra året, första resan var surreal, går inte att beskriva med papper och penna. Festerna, människorna, lukterna, alla upplevelser… Att få se den man älskar på nära håll, it’s HEAVEN! Det är svårt att tro att i ett land där man dagligen måste ha ett öga i nacken och oroa sig för att inte hamna i en gunshooting, stoppas och trakasseras av poliser, bli överfallen/rånad, duscha med iskallt vatten i flaskor och ha flygande/krypande kackerlackor som husdjur, att man vill åka tillbaka. Det är bittersweat, nästan en snudd på ”hatkärlek”. Men det du får uppleva utöver det, överträffar ALLT!

Vi förstår att folk frågar ”Är ni seriösa, ni har ju redan varit där, ska ni åka tillbaka, igeen??!” MEN JAA! Det är ju vårt andra hem. Ingen resa kommer bli den andra lik, så vi kommer fortsätta.

Dagens låt?
Alex & JacQie:
OOOOOOOUUUH!! Easy… Touch A Button Nuh – Vybz Kartel.
Får vi ta en till? Spice - Jim Screechie
Steph: Men jag har ju nynnat på Feliz Navidad hela dagen ?

Några speciella big ups ni vill ge till folket därute?
Melpo och Skillz som introducerade oss till dancehall, D&T, Bettie GOOD, Lady Sarah & our man Mikey DJ Yangstar - SWEDISH FAM we do what we do!
Concrete Steppaz for keeping it real. BIG UP till alla dansare, selectas, artister osv som (trots motstånd) fortsätter att hålla festerna och dancehallkulturen levande på Jamaica.
Och en big up till father Bogle aka Mr Wacky, R.I.P.
Som vi sa innan ”Vill ge cred till dem som försöker göra scenen större med rätt anledningar och med kärlek och respekt för kulturen!”
PEACE

Vill du veta mer om ENOUGH?
www.enoughdance.blogg.se
www.enoughproductions.com
Youtube: enoughproductions
Facebook: Enough Dance Crew - Grupp: Enough Dance Crew / Dancehall is ENOUGH
enough.productions@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar